دانشگاه کردستان
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
گروه زبان و ادبیات عربی
عنوان
تحلیل بینامتنی دینی در رمانهای «عمالقه الشمال» و «لیالی ترکستان» نجیب کیلانی
استاد راهنما
دکتر حسن سرباز
استاد مشاور
دکتر هادی رضوان
پایان نامه کارشناسی ارشد رشتهی زبان و ادبیات عربی
مهر ماه 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
بینامتنی یکی از گرایشهای نقد جدید به شمار میرود که از تعامل میان متون بحث میکند. در این رویکرد نقدیکه به «تناصّ» نیز شهرت دارد، متن از لحاظ ارتباطی که با متنهای دیگر دارد مورد بررسی قرار میگیرد، چرا که بر اساس این نظریه هیچ متنی مستقل نبوده، بلکه فراخوانی از متون دیگر میباشد.گرچه نظریهی بینامتنی اشتراکات فراوانی با اصطلاحات بلاغت قدیم عربی از جمله اقتباس، تضمین، سرقات و… دارد، اما ناقدان معاصر تفاوتهایی بین آنها قائلند.
یکی از حوزههای بینامتنی، «بینامتنی دینی» میباشد که منظور از آن تداخل متنهای دینی منتخب از قرآن کریم، حدیث شریف، شخصیتها، حوادث، احکام و مفاهیم دینی با متن اصلی است به گونهای که این متون با ساختار متن اصلی هماهنگ بوده و هدف فکری یا هنری یا هردو را با هم ایفا کند.
نجیب الکیلانی(1995م)رماننویس، شاعر و نظریهپرداز عرصهی ادبیات اسلامی است. او آثارش را در راستای نشر مفاهیم اسلامی تالیف کرده و با تالیف تعداد زیادی رمان، کتاب و مقاله خدمات فراوانی به ادبیات اسلامی معاصر نموده است. رمانهای کیلانی آینهی تمام نمای عقاید اسلامی و دیدگاههای سیاسی و اجتماعی او میباشند. او همچون نویسندهای متعهد از منابع اصیل اسلامی جهت پایه ریزی رمانهایش الهام میگیرد و در آثارش پیام استقلال، آزادی و بازگشت به هویت اسلامی برای جوامع اسلامی را دارد.
کیلانی دو رمان تاریخی «عمالقه الشمال» و«لیالی ترکستان» را پیرامون بحرانهایی که نیجریه و ترکستان شرقی در قرن بیستم شاهد بودند، تالیف کرده است. و در آنها با رویکرد اسلامی خود، عقاید، مفاهیم و دیدگاههای اسلامی خود را بیان نموده است. بینامتنی دینی در این دو رمان در دو سطح مستقیم و غیر مستقیم جریان دارد.
بینامتنی مستقیم شامل، بینامتنی با قرآن، احادیث نبوی، شخصیتهای دینی، حوادث تاریخ اسلام و احکام شرعی میباشد.او غالبا آن دسته از مفاهیم را به طور مستقیم در رمان آورده است که هرکدام به نوبهی خود یک اصل مهم اسلامی به شمار میروند، همچنین او شخصیتهای دینی و نیز حوادث تاریخی ویژهای را برای راساندن پیام خود به مخاطب انتخاب نموده است.
در بینامتنی غیر مستقیم نیز نویسنده در قالب نماد و نقاب به بیان دیدگاههای اسلامی خود پرداخته است. از جمله این نمادها نام رمانها و توصیف برخی حالات و شخصیتها میباشد که در حیطهی بینامتنی غیر مستقیم قرار میگیرند. علاوه بر این کیلانی برای ابراز عقاید اسلامی خود نقاب شخصیتهای رمانرا بر چهره زده است. اودر این زمینه تنها به نقاب یک شخصیت بسنده نمیکند بلکه از نقاب شخصیتهای مختلف رمان برای بیان دیدگاههای خود سود میبرد.
——————————————-
کلیدواژه: ادبیات داستانی، بینامتنی دینی، نجیب کیلانی، عمالقه الشمال، لیالی ترکستان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول (مقدمه و کلیات تحقیق) ………………………………………………………………………………. |
1 |
|
1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… |
1 |
|
1-2 بیان مسأله و سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. |
3 |
|
1- 3 پیشینه و ضرورت تحیقیق ………………………………………………………………………………………………………. |
5 |
|
1-4 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….. |
7 |
|
1-5 روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………… |
7 |
|
فصل دوم (تعاریف) …………………………………………………………………………………………………… |
8 |
|
2-1 نگاهی به زندگی و آثار نجیب کیلانی……………………………………………………………………………………….. |
8 |
|
2-1-1 زندگی نجیب کیلانی…………………………………………………………………………………………………………. |
8 |
|
2-1-2 رویکرد اسلامی نجیب الکیلانی در نویسندگی……………………………………………………………………….. |
12 |
|
2-1-3 آثار کیلانی…………………………………………………………………………………………………………………….. |
15 |
|
2-1-3 جایگاه نجیب کیلانی در ادبیات معاصر عربی…………………………………………………………………………. |
16 |
|
2-2 بینامتنی……………………………………………………………………………………………………………………………….. |
18 |
|
2-2-1مفهوم بینامتنی از نظر لغوی………………………………………………………………………………………………….. |
18 |
|
2-2-2 مفهوم بینامتنی از نظر اصطلاحی…………………………………………………………………………………………… |
19 |
|
2-2-3 جایگاه بینامتنی در نقد غرب……………………………………………………………………………………………….. |
21 |
|
2-2-4جایگاه بینامتنی در نقد عربی…………………………………………………………………………………………………. |
24 |
|
2-2-5 انواع بینامتنی……………………………………………………………………………………………………………………… |
26 |
|
2-2-6 نقاب……………………………………………………………………………………………………………………………….. |
29 |
|
2-2-7 بینامتنی دینی………………………………………………………………………………………………………………………. |
30 |
|
فصل سوم (تجزیه و تحلیل)……………………………………………………………………………………….. |
33 |
|
3-1تحلیل بینامتنی دینی در رمان«عمالقه الشمال»…………………………………………………………………………………. |
33 |
|
3-1-1خلاصهای از حوادث رمان…………………………………………………………………………………………………….. |
33 |
|
3-1-2 نگاهی به سبک هنری و رویکرد اسلامی در این رمان……………………………………………………………….. |
35 |
|
3-1-3بینامتنی مستقیم(سطحی)………………………………………………………………………………………………………. |
37 |
|
3-1-3-1بینامتنی با قرآن کریم……………………………………………………………………………………………………….. |
37 |
|
3-1-3-1-1 بینامتنی صریح…………………………………………………………………………………………………………. |
38 |
|
3-1-3-1-2 بینامتنی ضمنی…………………………………………………………………………………………………………….. |
46 |
|
3-1-3-2 بینامتنی با داستانهای قرآن……………………………………………………………………………………………….. |
50 |
|
3-1-3-2-1 داستان حضرت موسی (ع)……………………………………………………………………………………………. |
50 |
|
3-1-3-2-2 داستان حضرت نوح (ع)……………………………………………………………………………………………….
...
|
51
|
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0